نكت تضحك موت

نكت تضحك ومسلية هي ما يتداوله العامة في جلسات التسلية خاصتهم، وفي الاجتماعات التي يشوبها المرح سواءً في الواقع أو بالعالم الافتراضي، فهي سبب من أسباب السعادة المبتكرة التي يُخرج بها من أجواء الكآبة والملل؛ إذ تساعد على الهروب من ضغوطات الحياة الكثيرة والتي لا تنتهي.

نكت تضحك موت

في السطور التالية عدد من النكت المضحكة للغاية حتى الموت: [1]

  • محشش دخل محل بيع أدوات كهربائية، سأل صاحب المحل عندك تلفزيونات ملونة: قال صاحب المحل: أي موجود، قال له: بعد إذنك أبي واحد أزرق.
  • اثنين محششين جالسين في ملعب دولي لكرة القدم وهمّا فاصلين على الآخر، قال الأول للثاني: يا ترا فيك تلف المعلعب قد إيه: قال الثاني ألفه في سيجارتين.
  • أحول بيعاكس حولا زيّه، وبيقول لها: أنتوا الاتنين أجمل من بعض ربنا يحفظكم، ردت عليه: صحيح إنكم شلة قليلة الأدب، يالله امشوا وانجرّوا من وشّي الساعة دي.

اقرأ أيضًا: اسماء اولاد جديدة

نكت ضحك بالعامية

الجدول التالي غني بعدد من النكت المضحكة التي صيغت باللهجة العامية:

نكت ضحك بالعامية  

  • ثلاثة أخوة مساطيل راكبين القطر، الأول طلع راسه من الشباك خبطه القطر الجاي من الناحية التانية وقطعه، التاني طلع إيده وخبطها القطر وكسرها وبدي يعيط، فام التالت قايله: مالك يا خويا؟ شوف أخوك راحت راسه لكن ما سمعناش حسه، وانت راحت إيدك ووترتنا بعياطك.
  • الزوج والزوجة قاعدين في الصالة وهو بقلب في عقد الزواج بتاعهم شمال ويمين، سالته الزوجة: “بتدور على إيه يا حبيبي بقالك ساعة؟”، قال لها: “بدور على تاريخ انتهاء الصلاحية ومش لاقيه”.
  • وحدة بتقول لزوجها: ليش تفضل حامل صورتي بمحفظتك؟ قال علشان كل ما حصلتلي مصيبة استخدمها، قالت: شفت قد إيه نافعاك في حياتك يا حبيبي، قال: طبعاً لأن في كل مرة بقول مفيش مصيبة أعظم من دي المصيبة.
  • واحد بيسأل صديقه عن رأيه بالزواج بعد تجربته، قلّه: في فترة الخطوبة كنت أنا اللي بتكلم وهي اللي بتسمعلي، وفي شهر العسل بقت هيّ اللي بتتكلم وأنا اللي بسمع، أما حالياً فنحنا الاتنين بنتكلم مع بعض وكل الجيران في الحي همّ اللي بيسمعونا.

اقرأ أيضًا:

المراجع

[1]books.google.com1000 نكتة وطرفة2024-06-21